ljosnes.no
Strihåret dachsvalper
Om oss
Erlend
Hangaren / modellfly
Cozy Mark IV
Video
Sideoversikt
Gjestebok
e-mail me




cessna_fsx_22_150.jpg

Dokumentasjon

Dette flyet er siste tilskudd i rekka. Det er et ARF-fly (Almost Ready To Fly) - noe som betyr at det stort sett bare er å montere. Det meste er gjort ferdig fra fabrikk. Det er likevel en god del timers monteringsarbeide som skal til før det er flyklart. Jeg regner med å bruke opp i mot 100 timer for å få den flyklar slik jeg ønsker å ha den.

Flyet har et vingespenn på 2,4 meter og vil veie omlag 8 kilo. Jeg kommer til å bruke vinteren på å sette det sammen da jeg tenker å gjøre det enda mer skala-likt enn det flyet allerede er. Jeg har funnet en full-size versjon her i Norge som jeg ønsker å legge meg så nært opptil som mulig. Dette flyet er i utgangspunktet ganske nært opptil en original Cessna 182 Skylane. Imidlertid finnes det et utall av versjoner av dette flyet, så å dokumentere en versjon som jeg ønsker å kopiere er temmelig vanskelig. Det finnes masse bilder av flytypen, men skal en ha en skikkelig kopi må en fotografere et bestemt fly og bruke det som et utgangspunkt.

For å komme et stykke videre har jeg valgt å legge meg på en "nær-skala"-likhet, da står jeg mye friere. Jeg har en del bilder av full-size Skylane's fra www.airliners.net - disse viser mange detaljer, men min store hodepine var å få dokumentert panellinjer og nagler. Det å legge på dette på modellen gjør skala-likheten utrolig mye bedre. Det er en stor jobb, men det er verd det. Så - for å finne nærbilder av paneler og plassering av nagler, luker, dører etc. kunne jeg velge å kjøre veldig langt for å finne den Cessnaen jeg var på jakt etter. Det passet ikke akkurat nå, så da valgte jeg en annen løsning. Jeg flyr en del med Microsoft FlightSimulator ver. X. Her fant jeg etter litt søking en utgave av Cessna 182Q som ligger så tett opp til det jeg var ute etter at jeg valgte å kjøpe den for en liten 100-lapp fra www.carenado.com. De har masse flotte fly som er utrolig realistisk modellert både innvendig og utvendig.

Jeg har tatt en del "snapshots" av flyet som viser detaljer jeg ikke har klart å oppdrive før, dette er inntil videre godt nok for meg i prosessen med å lage til paneler og nagler.

Til sist kommer det en del bilder av en full-size-maskin som står på Tynset.

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

 


Cessna 182

Jeg har hatt svært god nytte av å følge andres byggetips - spesielt på www.rcuniverse.com. Jeg vil også trekke fram rc.andersh.com som har bygd det samme flyet (i Bergen) og har gitt meg mange gode ideer! For å bidra litt til evt. andre som vil bygge dette har jeg derfor valgt å lage en liten byggelogg som forklarer en del av det jeg har gjort.

 

25.11.2007: Endelig er flyet kommet i hus. En diger eske som en kan se... :-) Flyet er kjøpt hos RH-Racing  i Uskedalen. Har lest en mengde byggetråder rundt om vedr. dette flyet, og sett at enkelte ting må byttes ut og / eller forbedres. Har derfor begynt å bestille diverse utstyr rundt om.

 

25.11.2007: Solid eske med et tiltalende ytre.

 

25.11.2007: Innholdet er særdeles godt og kompakt pakket - ingen løse deler som skrangler rundt.

 

25.11.2007: Alle delene er individuelt pakket inn i plast og lagt i egne rom i eska.

 

25.11.2007: Diverse rorflater og høyde- og sideror er pakket i egen eske. Hver pose er igjen tapet fast i eska slik at de ligger helt fast.

 

25.11.2007: Alt av hardware følger med. Kommer til å bruke det som følger med da det er av god kvalitet.

 

25.11.2007: Medfølgende seter er trukket med velour. Interiøret ellers i flyet er i samme gråfarge.

 

25.11.2007: Motor blir en SC 1.80 4-takt. Denne hadde jeg fra før.
Må sannsynligvis spesiallage potte for å få denne til å passe inni cowlingen.

  25.11.2007: Skal ha on-board glow-system. Bruker et system fra Sullivan da det takler inn-spenning opp til 12V. Skal bruke et 13,2V A123-batteri til å drive dette samt starter og lysanlegg.

 

25.11.2007: Nesehjuls-leggen som følger med er laget av pianotråd og er ubrukelig i følge de som har prøvd. Den bøyer seg for et godt ord og passer kun på asfalterte striper. Denne byttes derfor ut med en spesiallaget legg med demper fra Sierra Giant Scale.

 

25.11.2007: Spinner er bestilt fra Tru-Turn . Dette er en "Ultimate"-spinner laget i aluminium spesialtilpasset denne Cessnaen. Denne har slots for tre-bladet propell og er spesialkuttet for å passe til en Master Airscrew 16x8. Diameter 3 1/4".

  25.11.2007: Propell blir 3-bladet Master Airscrew 16x8 fra Tower Hobbies.
 

25.11.2007: Mer utstyr: Installerer komplett lys-sett fra ElectroDynamics . Skissen viser hvilke lys som skal monteres - skalalikt originalen. I hver vingetupp blir det rød/grønn navigasjonslys rettet framover og ut, og hvit blinkende rundstrålende strobe med 2 blink pr. sekund. I venstre framkant av vingen sitter to landingslys. På toppen av halefinnen en rød strobe med ett blink pr. sekund, og i halen et hvitt (fast) anti-kollisjonslys. Alt kobles via en egen styringsenhet som har en egen utgang fra mottageren. På den måten vil navigasjonslys og strober tennes når mottageren slås på. Landingslys kobles i serie med f.eks. flaps-kanalen slik at landingslys automatisk tennes når flaps aktiveres. Kan også legge den på egen kanal om en vil det, men det er greiest å koble den sammen med flaps. Diodene som brukes er meget lyssterke og synes også i dagslys. Drives av en egen batteripakke på 4,8V.

   25.11.2007: Her er lysene fra ElectroDynamics. Bildet er tatt i vanlig innelys på dagtid. Som en ser er diodene meget lyssterke. Her er en liten filmsnutt også som viser hvordan de blinker.
 

13.1.2008: Montering av lanterner i vingene. Markerer først plassering før jeg borer opp to 8mm hull.

 

13.1.2008: Hullene er akkurat litt for små til å passe til lysene, så de pusses opp litt med Dremel.

 

13.1.2008: Ved å bore forsiktig på skrå gjennom ytterste spant et 8mm hull, så får jeg tilgang til en gjennomgående hullrekke midt i vingen. Kan da trekke alle kabler gjennom her.

 

13.1.2008: Ved hjelp av en bøyelig ståltråd får jeg lirket meg gjennom og trukket ei snor med meg som jeg så bruker til å trekke kablene med.

 

13.1.2008: Så er kablene trukket og lysene er nesten på plass.

 

13.1.2008: Her er lysene limt på plass med CA.

 

13.1.2008: Til sist males kantene hvite slik at de glir mer i ett med resten av vingen.

 

14.1.2008: Landingslyset i vingen består av to sidestilte lyskastere ca. 1/3 fra vingetippen. Første skritt er å lage en ramme av 2mm finer som lyskasterene skal limes fast til.

 

14.1.2008: Rammen lages akkurat så stor at det er en liten kant rundt for å lime i, siden dette bygger ganske mye inn i vingen.

 

14.1.2008: Markerer hvor på vingen jeg må kutte for å få nok plass til lyset.

 

14.1.2008: Desverre traff jeg midt på et spant, så det må tas litt bort. Regner med at ramma stiver såpass opp at det kompenserer for at vingeforkant og spant er kuttet.

 

14.1.2008: Limer på fire hjørner i hullet for å ha en litt større limeflate. For å trekke kabler måtte jeg bore et 8mm hull rett inn gjennom en langsgående avstivervegg i balsa. Da kommer jeg rett inn i hovedkanalen hvor de andre lyskablene går og kan trekke ledninger samme vei.

 

14.1.2008: Her er lyset på plass. Har limt på aluminiumsfolie på bakveggen og på sideveggene for å simulere at dette er en reflektor.

 

14.1.2008: Her er glasset på plass. Glasset er 1mm plastfilm til bruk i båtkalesjer. Kjøpt på Clas Ohlson. Den er seig og ganske stiv. Limt fast med tykk CA. Limskjøten er skjult med hvit plast-teip som jeg måtte male hvitere siden den var i en litt annen nyanse enn filmen.

 

14.1.2008: Så er det lys i lampene og den kvelden var omme... skal etterhvert lage nagler og panellinjer på hele flyet. Tapestrimlen vil da se ut som et avtagbart panel. Forhåpentligvis.

  19.1.2008: En problemstilling har vært å få en så enkel tilkobling av ledninger i vingene som mulig. Jeg bestemte meg derfor for å lage til en kontaktanordning fast i vingen og kroppen som gjør at alle kontakter automatisk tilkobles når vingen skrus fast. Etter en del funderinger og googling samt diskusjoner på forum.modellflynytt.no havnet jeg på å bruke MPX-kontakter. De er solide og er relativt lett å feste fast i kroppen.
  19.1.2008: Jeg valgte å bruke én kontakt til lysene og én til servoene. Mest for å lette loddejobben for meg selv. Målte opp og freste ut et hull i vingespantet Hullet er litt for stort slik at jeg får godt med lim inni når jeg skal lime fast kontakten.
  19.1.2008: Bare for å stabilisere ledningene bak på kontakten la jeg på et lag med smeltelim og surret elektrikertape rundt det hele.
  19.1.2008: Til sist limes kontaktene inn i spantet og vingen er deilig fri for dinglende ledninger!
  19.1.2008: Lagde en mal og overførte hullet fra vingen til kroppen. Bruker en fresebit til Dremel'en for å lage hull.
  19.1.2008: Freser først et par millimeter ned for å lage en ytterkant som kontakten skal limes til.
  19.1.2008: Så freser jeg resten av hullet ut.
  19.1.2008: Prøvemonterer kontaktene.
  19.1.2008: De stikker ut fra kroppen slik (ca 1 cm).
  21.1.2008: For å beskytte vingene har jeg kjøpt en vingebag som har plass til begge vingene, vingerøret og vingestruts. Tenkte å lage den sjøl, men når jeg får den ferdiglagd og transportert hjem for kun kr. 430 så sier det seg selv at det ikke er noe poeng i det hele tatt! Denne er kjøpt hos Hobby-Pak i USA.
  21.1.2008: Her sitter co-piloten min klar til å inspisere vingene.
  4.2.2008: Til å drive starter, lys og on-board-glow har jeg et eget batteri. Har valgt å lage en A123-pakke 3s-pakke. Kjøpte batterier og loddeører hos AircraftWorld i Japan og loddet sammen pakken selv. Levert på 6 dager fra Japan!
  4.2.2008: Har montert ferdig bakvinge og halefinnen. Også her er tilpasningene så som så og jeg måtte både pusse av balsa og fylle etter med en blanding av epoxy og mikroballonger for å få dette til å stemme.
  4.2.2008: En del tilpasninger må til, halekonen f.eks. Den må slipes og kuttes en del for å passe. En kan jo stille seg spørsmålet om hvorfor den ikke er levert ferdigtilpasset...
  4.2.2008: En fiks sak er løsningen med skjulte servoer og stag i halen. Dette gjør at en ikke ser noen linker eller stag utenfor kroppen når modellen er klar. Smart! Måtte her også tilpasse litt på støtstangen til sideroret i forhold til tegningen.
  4.2.2008: Hele servoarrangementet skjules med et lokk som skrus fast. Enkelt og greit.
  4.2.2008: Her er nesehjulet montert. I forhold til original-leggen så er denne litt lenger. Etter å ha lest andres erfaringer med akkurat dette velger jeg å ikke felle den inn i motorkassen. Dette fører til at angrepsvinkelen på vingen blir litt større og jeg får større klaring mellom propell og bakke, noe som bare er en fordel.
  4.2.2008: Skal ha en selvstarter til flyet. Denne er levert av FEMA i Tyskland. Kjempekvalitet på alle deler og sirlig innpakket som en ser.
  4.2.2008: Her har jeg festet motorbukk og motor og begynt å montere starteren. Først må en bytte ut prop-driveren (hva heter dette på norsk?) på akslingen med en startkrans som bl.a. består av et frihjul som spinner fritt når motoren går (kommer en video om dette etterhvert). Setter så på en brakett på motorbukken og fester selve drevet som går inn i drivhjulet på motoren.
  5.2.2008: Fra startkransen går en aksling innover til startmotoren som jeg fikk plass til bak det som etterhvert blir instrumentpanelet.
  5.2.2008: Her er startmotoren festet og akslingen går via et par kardang-ledd fram til startkransen.
  5.2.2008: På startmotoren er det festet et gir som sørger for at det er krefter nok til å dra rundt det hele. Alt er CNC-frest i solid aluminium.
  07.2.2008: Begynner nå på montering av det elektriske anlegget og radio. Det er et relativt komplekst opplegg pga. mange komponenter. Har derfor laget en skjematisk oversikt for å prøve å systematisere og få en oversikt over alt før jeg kobler.
13.02.2008: Måtte oppdatere tegningen litt da jeg tok ut et par komponenter og la til andre.
  13.2.2008: Puh! Her er det mange ledninger å holde styr på... spesielt pga. lysanlegget blir det mange ekstra ledninger. Disse bildene er tatt under jobben med å samle kaoset. Her er forøvrig kontakten til vingen montert (2 stk. Multiplex).
  13.2.2008: Tatt gjennom bakruta.
  13.2.2008: Gjennom takluka.
  13.2.2008: Og gjennom frontruta.
  14.2.2008: Har fått samlet ledningsvaset og loddet ferdig alle kabler og koblinger.
  14.2.2008: Laget et par kabelkanaler av balsa som vil skjule vingekablene helt. Disse skal lukkes og males i en matchende farge til resten av interiøret.
  14.2.2008: Har fundert en del på plassering av bryterne. Kom til at den greieste plasseringen er på gulvet under instrumentpanelet. Der vil det ikke synes så godt samtidig som det er lett å komme til.
  17.2.2008: Vel - ikke alt går helt som planlagt. Det viser seg at el-motoren til starteren ikke er sterk nok til å dra rundt motoren raskt nok til at den vil starte. Kompresjonen blir for kraftig til at den får nok dreiemoment. Har derfor bestilt en Speed600-motor i stedet (den gamle var en Speed500) for å se om det hjelper.
  18.2.2008: Har nå begynt å lage panel-linjer og nagler. Bruker en grå blyant og risser inn panellinjene. Vil lakke med et tynt lag klarlakk eller fikserings-spray til slutt for å sikre at blyantstrekene ikke vaskes bort. Med en myk blyant får jeg risset linjer inn i balsaen samtidig som den setter av en passe grå strek.
  18.2.2008: Naglene lager jeg ved å dyppe en tynn ståltråd i hvitt trelim. Legger på en liten dråpe på hvert punkt.
  18.2.2008: Ser nå at dråpene krymper en del, så jeg må nok lage dem litt større skal de synes bedre. Men teknikken var enkel og det går ganske kjapt faktisk.
  18.2.2008: Slik ser det ut etter at litt av vingen er ferdig.
  18.2.2008: Og enda en stilstudie.
  21.2.2008: Det er jo typisk - etter å ha sittet krumbøyd flere kvelder på rad og laget nagler på vinge og kropp kommer jeg over dette produktet - rivet-tape. Helt enkelt GENIALT i all sin enkelhet. Kan fås fra R/C Scale Products, Inc.. Desverre kom jeg over dette for seint, men til neste gang vet jeg i alle fall hva jeg skal kjøpe.
  27.2.2008: Har tegnet på dører, laget hengsler, dørlås og lakket kroppen med et par strøk klarlakk for å feste merker og nagler.
  27.2.2008: Flyet er nå omregistrert til sitt norske forbilde - LN-PLH. Har også lagt på merker på halen.
  27.2.2008: Instrumentpanelet er på plass - midlertidig. Dette blir ikke limt da jeg har behov for å komme til under det for evt. service på sikt. Det sitter uansett veldig godt selv uten liming. Har også limt inn ratt.
  27.2.2008: Setene er på plass. Det er faktisk forskjell på førersetene og passasjersetene - førersetene er litt høyere. De vil bli festet med borrelås for å kunne ta de ut for å komme til gulvluka og elektronikken.
  27.2.2008: Har montert lukelåser på takluka i stedet for skruer som det var på tegningene. Siden alle brytere sitter inne i flyet er det helt uaktuelt å måtte skru seg inn i flyet. Dette er lukelåser fra Dubro. Enkle og greie. Dubro Hatch Latch
  7.3.2008: Har vært i kontakt med FEMA som jeg kjøpte starteren av. De mener at jeg skal prøve å gå fra 9,9V til 12V før jeg bytter motor (se 17.2.2008). De vil - om ikke det fungerer - sende en ny motor kostnadsfritt. God service!! Har derfor loddet om A123-batteriet jeg hadde lagd til slik at det nå er 4 celler - totalt 13,2V brutto. Med glow påslått detter det nok ned i 12V.
  13.3.2008: Ok - dette gjorde susen. Med 4s-batteri startet motoren helt flott! Men på tredje forsøk sa det PANG! i det den startet, så knakk drivakslingen rett av!
  13.3.2008: Det som sannsynligvis skjedde var at motoren tente og ga et "kick-back" som rett og slett knakk av akslingen. FEMA selger en "kick-back demper" som kan monteres på akslingen. Det er rett og slett et mellomstykke av kraftig gummi som svikter nok til at ikke andre mekaniske komponenter på starteren ryker. FEMA ville sende dette til meg uten kostnad. God service!.
  18.3.2008: Nå har piloten kommet på plass. Han her er kjøpt fra The Pilot People i England. Kostet drøyt 200 kr. Veldig lang leveringstid, da denne er håndlaget. Veier nesten ingenting.
  18.3.2008: Seter er på plass. De foran er festet med borrelås og dobbeltsidig tape da de må ut hvis jeg må ha tilkomst til mottager og servoer under gulvet. Setene bak er limt fast. Sannelig har ikke piloten lagt fra seg et kart, briller og computer i passasjersetet også.
  26.3.2008: Har laget ny potte til motoren for å få ned lyden. Les mer om dette her.
  26.3.2008: Her er første test av eksosanlegget. Lyden sank med 6 desibel! Se video og lyd her.
  8.5.2008: Monterte en Perry-pumpe også for å sikre jevn fuel-flyt hele tiden. Dette er en såkalt oscillerende pumpe som drives av vibrasjonene fra selve motoren.
  8.5.2008: Måtte ettermontere en choke siden jeg ikke får tilgang til forgasseren inne i cowlingen. Fikk tak i en til en 1.20-motor og modifiserte den litt.
  8.5.2008: Driver choken med en egen servo i stedet for å ha en lang arm stikkende ut av cowlingen.
  8.5.2008: Da er flyet stort sett ferdig. Balanseringen gikk helt greit - den var spot-on som en ser av bildet.
  24.5.2008: Så var jomfruturen unnagjort og alt gikk heldigvis greit - til slutt. Se video her.
  24.5.2008: Til slutt noen bilder som viser modellen sammenlignet med sitt forbilde.
  24.5.2008:
  24.5.2008:
  24.5.2008: