|
Nesekon, cockpitvindu og jet-pipa bak kommer i formstøpt plast.
|
|
Her er elektronikken som skal inn i flyet. Det er en TowerPro 2915 børsteløs med et 4s1p-batteri på 2000mAh. Den skal drive en 10x5 APC/E-propell. Regulator er en 35A ESC. Videre brukes 4 stk. 9grams servoer og en 6-kanals mini-mottaker. |
|
Dette skal altså bli en F16... ferdigkappede deprondeler, karbonstenger, litt hengsler, støtstenger og annet snask, samt et dekal-sett i Thunderbirds-farger. |
|
Vingen må forsterkes med en karbonstang. Denne limer jeg fast med epoxy inne i depronen. |
|
Skjærer ut en slisse i vingen - taper med hvit tape på oppsiden. |
|
Snur vingen - legger i karbonstanga - og fyller i med epoxy. Dette blir sterkt og fint. |
|
Kroppen ser litt puslete ut... disse delene kommer delt i to og må hver for seg limes sammen. Hvorfor? Jo - modellen er faktisk 1,5 meter lang, og pakken hadde blitt så lang og vanskelig å sende! Limer med epoxy her. |
|
Forsterkninger av halen på hver side.
|
|
Pga. mitt motorvalg anbefales det å forsterke vingen ytterligere med balsaplanking. Limte 2,5mm balsa på undersiden av vingen. For å få et lite sammenligningsgrunnlag på størrelsen her, så ligger hunden vår lett henslengt ved siden av flyet. Det er førvrig en strihåret dachs. |
|
For å beskytte balsaen har jeg trukket den med solarfilm. Videre er det merket opp for senterlinjen, samt støttelinjer for videre deler som skal limes på. Dette er undersiden |
|
Og her er oversiden med tilsvarende støttelinjer. |
|
Her er balanserorene kappet av. De skal så trimmes litt og skjæres litt i profil i forkant.
|
|
Slik ser de ut i profil. Her ser en balsaplankinga tydelig. |
|
I midten settes et rorhorn fast som senere kobles til servoen. |
|
Modellen har bevegelig halevinger slik som originalen. Enkel løsning med en karbonstang som roterer rundt et par aluminiums-vinkler med hull i. |
|
Slik ser det ut videre |
|
Og her ser vi enda litt mer i detalj. Dette er undersiden. |
|
Og her er høyderor/bakvinger kommet på plass. Karbonstanga limes fast til vingen på undersida med epoxy. |
|
Så langt ser det slik ut. Her er balanseror festet med medfølgende hengsler. |
|
Balanserorsoverføringene er tradisjonelle. |
|
Slik ja... nå begynner det å ligne på noe! For å få kroppen til å stå rett limer jeg på forsterkinger. De små lages av rester som følger med, de store foran skal være der for å støtte opp plastdelene. |
|
Slik tar øverste del av nesekonen samt cockpit seg ut. Denne skal lakkeres hvit (fra innsiden) før den monteres. |
|
Det begynner jo å ligne på en F16...? |
|
Her er plastdelene ferdiglakkerte |
|
Mottaker og servoer til venstre balanseror og høyderor. |
|
Øverste nesekon med plass for batteri er montert. Ledninger er trukket fram. |
|
Servoer for høyre balanseror og sideror. Denne siderorspatenten viser seg å ikke fungere, så her må det litt grubling til... |
|
Så limes de ferdige 3mm depronplatene som fungerer som "skin". De limes med UHU Por kontaktlim og følger greit kroppsformen og "spantene". |
|
Det lønner seg å varme depronen litt og gjerne rulle den opp på en flaske. Da sprekker den ikke så lett. |
|
Oversiden er ferdig. De bakerste to skin'ene er avtagbare. De skal tapes fast. Dette gir mulighet for å komme til servo og mottaker. |
|
Så skal undersiden til pers. |
|
Midtdelen (kroppen) og nedre nesekon på plass. |
|
Hm... joda - dette ser unektelig ut som en F16. |
|
Ferdigformet skins her også. |
|
Så var undersiden ferdig. Litt plundrete å få til dette luftinntaket. Heldigvis hadde jeg ekstra 3mm depronplater liggende. |
|
Her kommer det masse luft inn ja... |
|
Regulatoren ligger i nedre kammer og blir avkjølt av lufta som strømmer gjennom. |
|
Eksosrøret testmontert |
|
Batteripakken ligger fint i cockpiten lett tilgjengelig for lading. |
|
Cockpitglasset festes til flyet med en kombinasjon av en blikkremse fra en tunfiskboks som limes fast til vinduet, som henger seg fast i en magnetstripe (se foregående bilde). Videre tar de to plastørene i forkant tak under instrumentpanelet og låser glasset fast. |
|
Her glir glasset på plass |
|
Og her er det låst. |
|
Det ser fint ut dette. Det er med vilje laget litt åpent mellom glasset og kroppen for å få litt lufting/kjøing til batteriet. |
|
Så er det omsider ferdig. |
|
Diverse stilstudier |
|
Og enda en |
|
Så nå er flyet klar til dekorering |
|
Og da ble det slik. Plastfilmen her var av veldig god kvalitet. |
|
Dette er dekoren til USAF Thunderbirds - display-teamet til det amerikanske luftforsvaret. |
|
Undersiden er også dekorert. Flyet veier 1,6 kilo flyklart. |
|
Etter litt grubling ombestemte jeg meg - et slikt fly MÅ bare ha en "jetmotor" så jeg kjøpte en EDF fra Airpowernet.com i Taiwan. Dette er en 90mm vifte som passer akkurat inn i bakenden på flyet skal det vise seg. |
|
Kult? |
|
Her er konverteringen til EDF i gang. Merker først opp hva som skal skjæres bort. |
|
Så kutter vi bort slik at viftehuset får plass. |
|
For å forsterke festet har jeg limt 2mm karbonplater til depronen både over og under. Vifta er skrudd fast med fire skruer. |
|
Sånn - her er det klart til testing. |
|
Vifta synes så vidt. |