|
Dette flyet er gammelt - men nyoppusset. Det har en historie tilbake til Os Modellflyklubb da det var i tjeneste som slepefly for modell-seilfly. Det er en 1/4-skala-modell av Os Flyklubbs egen LN-KCM som ser slik ut:
Den gangen var det trukket i et annet fargeskjema, som matchet LN-KCM slik den var på den tiden. Her er et dårlig bilde av modellen slik den var da jeg overtok den:
Jeg har strippet den helt og trukket den om igjen i nytt skjema, samt reparert en del skader på den, laget nye vinduer, nye servoer etc. etc. Opprinnelig sto det en Quadra 35 bensinsmotor i den som jeg har og som jeg tenkte å bruke. Imidlertid er det nå slik at dette med støy blir mer og mer fokusert på, og Quadraen er ikke direkte støysvak... Har derfor satt inn en 4-takter i stedet - nærmere bestemt en SC 1.80FT på 29ccm.
Flyet er rigget for seilflyslep fremdeles, så jeg håper at jeg skal få anledning til å prøve dette etterhvert. Ellers har jeg tenkt å prøve på litt fotografering/filming fra flyet. Resultatene kommer sikkert her etterhvert. Flyet er nå klart til sin jomfrutur, så snart motor og diverse er på plass.
Flyet ble strippet helt ned til bart treverk. Skroget og strukturen var stort sett ok, men metalldeler var til dels rustet og måtte pusses godt ned. Understellet ble pusset ned til bart metall, grunnet med rusthindrende maling, og så lakket hvitt. Hele flyet ble gått over og limt der det var tegn til slitasje.
|
Det er tre servoer i en vinge og to i den andre. For å lette koblingene loddet jeg sammen to Multiplex-kontakter - en for hver vingehalvdel. Dermed vil det å montere vingene gå mye raskere og slitasjen på kontakter er minimal. |
I nesa sitter en SC 1.80FS. Den er på 29ccm og skal drive en propell på 16x8 - evt. 18x8. Den er montert inverted pga. cowlingen. |
Throttle-servo er montert rett ved motoren. Har aldri prøvd denne type montering før, så vi får se om det blir noe suksess. |
Original-manifolden til eksospotta er ikke nok bøyd, slik at potta vil peke skrått utover - ikke videre pent. Dessuten fører det til at det må tas mye gods ut av cowlingen. |
Bestilte derfor et 90° bend fra Just Engines i England. Disse er spesialister på motorer og eksos-løsninger. Anbefales på det varmeste! Personlig service og kjapp levering til en god pris. Nuvel - som bildet viser fører dette enkle grepet til at potta nå kommer fint under flyet uten at cowlingen blir mer ødelagt. |
Siden motoren er montert inverted kan en riskere problemer på lav fart. Derfor har jeg kjøpt en Intelligent Glowswitch - IG1 - fra South Herts Models i England. Særdeles kjapp levering - anbefales! I settet er alt en trenger, inludert egen lader til batteriet. |
Denne saken måler kontinuerlig temperaturen på pluggen og setter på gløding fra et separat 3000mAh-batteri når temperaturen blir kritisk lav, eller når en kjører på tomgang. En programmerer enheten én gang slik at den stemmer med motor, fueltype, plugg og propell, resten styrer den selv. En trenger heller ikke ekstra glow ved start da denne også sørger for dette. |
Her er en permanent plugg-kobling fra motor og inn på IG1-enheten. |
Det blir desverre en del ledninger med mye slikt, men det får så være. Jeg pleier å merke alle ledningene godt slik at det skal være lett å finne fram. Innfestinga er ikke permanent her på bildet. |
IG1 veier bare knapt 20 gram, batteriet ca 50 gram. |
Har også montert en Flywatch MK4 som er en sak som passer på spenninga på mottagerbatteriet. Den har en lysdiode som blinker ut i fra spenningen på batteripakken. Den er også koblet til throttelservoen slik at den ved lav spenning justerer ned throttle i et par sekunder for å varsle om at en må lande snarest. Den har i tillegg en alarm som piper om en slår av senderen. |
Diverse bilder av flyet |
|
|
|
|
|
Dette bildet er tatt med Quadra-motoren montert. |
|
Vår lokale forhandler - RH Racing |
|
Tja - hva skal man si? Flyet var 30 sekunder i lufta før det gikk i bakken. Vingene berget ganske bra, men kroppen knakk. Ble VELDIG frustrert der og da, men etter noen uker har lysten på å bygge opp igjen kommet tilbake.
|
Hva som skjedde? Vel - jeg TROR det skyldes at CG var for langt bak. Jeg mener at den balanserte fint på 1/4 av vingebredden fra framkant, noe som er normalt på en Cub. Likevel antar jeg at det ble for unøyaktig og at dette var årsaken til havariet. Motoren var i alle fall sterk nok! Kunne nok klart meg med en 1.20. Men om den skal slepe så kan det jo være greit. Eller bære nyttelast for den del. Men nå skal vinteren brukes til gjenoppbygging så får vi se... |
|