ljosnes.no
Strihåret dachsvalper
Om oss
Erlend
Hangaren / modellfly
Cozy Mark IV
Video
Sideoversikt
Gjestebok
e-mail me




Eksosanlegg

Pga stadig fokus på støyproblematikken - noe som forsåvidt er veldig bra - har jeg lekt meg litt med å lage eksosanlegg til Cessnaen. Basis for dette prosjektet er Paulsen-potta som du kan lese mer om her på www.modellfly.no, en artikkel om sølvlodding som du finner hos RCM&E samt andre ressurser på nettet om dette temaet, og selvsagt masse gode tips fra forum.modellflynytt.no.

Potta jeg har laget er basert på svært rimelige komponenter - to bokser tomatpuré fra Eldorado, en tom blikkboks jeg hadde liggende, en stump med forkrommet kobberrør samt litt varmebestandig lakk. Ut over dette kommer selvsagt lodde-utstyret som ikke er direkte billig. Dvs. det er loddestengene som koster litt. Jeg betalte 790 for en stor boks flussmiddel som sikkert vil vare i 10 år, og 8 stenger. Dette handlet jeg hos et firma med det kjekke navnet Hei Sveis! Loddelampe kjøpte jeg hos Clas Ohlson.

Nuvel - så var det bare å sette i gang:

Tomatpuré-boksene var helt perfekte med tanke på størrelsen - både diameter og lengde passet helt perfekt til formelen som var tilpasset min 30ccm-motor.
Her er råvarene - et par blikkbokser, avkapp fra en tredje blikkboks og et lite kobberrør.
Starter med å lage til røret som skal gå mellom kammerne. Lager det av blikk som jeg vil lodde sammen til et rør. Lager da en flens som gjør det lettere å lodde sammen dette til et rør.
Heldigvis er det lett å forme til blikk.
Her er flensen ferdig.
Bøyer til røret og fester enden i flensen.
Flussmiddel må til for å få loddingen til å feste skikkelig. Denne boksen tror jeg kommer til å vare i mange år!
Surrer sammen røret med en ståltråd og fyller flensen med fluss. Klar til lodding! En liten video av loddingen er her.
Her er røret loddet på plass i det fremste kammeret.
Og her er det bakerste kammeret loddet på og utløpet loddet på plass.
Siste operasjon var å lage til en enkel manifoil.
Litt svart varmebestandig lakk så ser det jo nesten ut som butikkvare - utrolig hva et strøk med lakk kan skjule...
Her er potta festet på Cessnaen. Bruker en fleksislange fra motoren til potta og en slangeklemme.
Potta fungerer helt topp. Reduserte lyden med 6 desibel og låter helt anderledes enn med standardpotte - i positiv forstand. Video og lyd her!

Så litt om erfaringer med lodding. Dette er første gang jeg har loddet med sølvlodd. Selve loddinga av blikk mot blikk gikk greit nok. Det å lodde blikk mot kobber var straks litt verre. Jeg tror det skyldtes at loddelampa mi var for svak, slik at kobberrøret kjølte ned loddestedet så mye at jeg ikke fikk varme nok til at loddet fløt skikkelig ut. Skal jeg lodde kobberrør en gang til så skal jeg nok investere i en kraftigere loddelampe. Ellers må en passe på litt når det gjelder dette med varme. Hele emnet blir veldig varmt, vi opererer her med loddetemperatur på 600-700 grader. Ikke fall for fristelsen å ta i emnet før du er sikker på at det er blitt kaldt. Blikk kjøles ned relativt kjapt, mens kobberrøret holder en del lenger på varmen. Jeg har brukt en ildfast stein som jeg legger emnet på. Jeg har også brukt vernebriller siden det kan sprute litt av flussmiddelet - og for sikkerhets skyld. Forøvrig var loddinga enkel nok. Det største problemet som kan oppstå er nok at en varmer opp emnet for mye slik at metallet blir sprøtt. For strukturer som krever mer styrke enn et eksosanlegg kan det bli kritisk, f.eks. ved lodding av understell og ror-overføringer. Her er det nok kun erfaring som teller. En må rett og slett prøve seg litt fram.