ljosnes.no
Strihåret dachsvalper
Om oss
Erlend
Hangaren / modellfly
Cozy Mark IV
Video
Sideoversikt
Gjestebok
e-mail me




F16

 

Kjøpte meg en Depron-F16 i høsten 2006. Fant en omtale i det Britiske modellflybladet RCM&E  og ble helfrelst. Kjøpte flyet m/tilbehør og bygde det i vinter.

 

Nesekon, cockpitvindu og jet-pipa bak kommer i formstøpt plast.

Her er elektronikken som skal inn i flyet. Det er en TowerPro 2915 børsteløs med et 4s1p-batteri på 2000mAh. Den skal drive en 10x5 APC/E-propell. Regulator er en 35A ESC. Videre brukes 4 stk. 9grams servoer og en 6-kanals mini-mottaker.

Dette skal altså bli en F16... ferdigkappede deprondeler, karbonstenger, litt hengsler, støtstenger og annet snask, samt et dekal-sett i Thunderbirds-farger.

Vingen må forsterkes med en karbonstang. Denne limer jeg fast med epoxy inne i depronen.
Skjærer ut en slisse i vingen - taper med hvit tape på oppsiden. Snur vingen - legger i karbonstanga - og fyller i med epoxy. Dette blir sterkt og fint.
Kroppen ser litt puslete ut... disse delene kommer delt i to og må hver for seg limes sammen. Hvorfor? Jo - modellen er faktisk 1,5 meter lang, og pakken hadde blitt så lang og vanskelig å sende! Limer med epoxy her. Forsterkninger av halen på hver side.

Pga. mitt motorvalg anbefales det å forsterke vingen ytterligere med balsaplanking. Limte 2,5mm balsa på undersiden av vingen. For å få et lite sammenligningsgrunnlag på størrelsen her, så ligger hunden vår lett henslengt ved siden av flyet. Det er førvrig en strihåret dachs. For å beskytte balsaen har jeg trukket den med solarfilm. Videre er det merket opp for senterlinjen, samt støttelinjer for videre deler som skal limes på. Dette er undersiden
Og her er oversiden med tilsvarende støttelinjer. Her er balanserorene kappet av. De skal så trimmes litt og skjæres litt i profil i forkant.

Slik ser de ut i profil. Her ser en balsaplankinga tydelig. I midten settes et rorhorn fast som senere kobles til servoen.
Modellen har bevegelig halevinger slik som originalen. Enkel løsning med en karbonstang som roterer rundt et par aluminiums-vinkler med hull i. Slik ser det ut videre
Og her ser vi enda litt mer i detalj. Dette er undersiden. Og her er høyderor/bakvinger kommet på plass. Karbonstanga limes fast til vingen på undersida med epoxy.
Så langt ser det slik ut. Her er balanseror festet med medfølgende hengsler. Balanserorsoverføringene er tradisjonelle.
Slik ja... nå begynner det å ligne på noe! For å få kroppen til å stå rett limer jeg på forsterkinger. De små lages av rester som følger med, de store foran skal være der for å støtte opp plastdelene. Slik tar øverste del av nesekonen samt cockpit seg ut. Denne skal lakkeres hvit (fra innsiden) før den monteres.
Det begynner jo å ligne på en F16...? Her er plastdelene ferdiglakkerte
Mottaker og servoer til venstre balanseror og høyderor. Øverste nesekon med plass for batteri er montert. Ledninger er trukket fram.
Servoer for høyre balanseror og sideror. Denne siderorspatenten viser seg å ikke fungere, så her må det litt grubling til... Så limes de ferdige 3mm depronplatene som fungerer som "skin". De limes med UHU Por kontaktlim og følger greit kroppsformen og "spantene".
Det lønner seg å varme depronen litt og gjerne rulle den opp på en flaske. Da sprekker den ikke så lett. Oversiden er ferdig. De bakerste to skin'ene er avtagbare. De skal tapes fast. Dette gir mulighet for å komme til servo og mottaker.
Så skal undersiden til pers. Midtdelen (kroppen) og nedre nesekon på plass.
Hm... joda - dette ser unektelig ut som en F16. Ferdigformet skins her også.
Så var undersiden ferdig. Litt plundrete å få til dette luftinntaket. Heldigvis hadde jeg ekstra 3mm depronplater liggende. Her kommer det masse luft inn ja...
Regulatoren ligger i nedre kammer og blir avkjølt av lufta som strømmer gjennom. Eksosrøret testmontert
Batteripakken ligger fint i cockpiten lett tilgjengelig for lading. Cockpitglasset festes til flyet med en kombinasjon av en blikkremse fra en tunfiskboks som limes fast til vinduet, som henger seg fast i en magnetstripe (se foregående bilde). Videre tar de to plastørene i forkant tak under instrumentpanelet og låser glasset fast.
Her glir glasset på plass Og her er det låst.
Det ser fint ut dette. Det er med vilje laget litt åpent mellom glasset og kroppen for å få litt lufting/kjøing til batteriet. Så er det omsider ferdig.
Diverse stilstudier Og enda en
Så nå er flyet klar til dekorering Og da ble det slik. Plastfilmen her var av veldig god kvalitet.
Dette er dekoren til USAF Thunderbirds - display-teamet til det amerikanske luftforsvaret. Undersiden er også dekorert. Flyet veier 1,6 kilo flyklart.
Etter litt grubling ombestemte jeg meg - et slikt fly MÅ bare ha en "jetmotor" så jeg kjøpte en EDF fra Airpowernet.com i Taiwan. Dette er en 90mm vifte som passer akkurat inn i bakenden på flyet skal det vise seg. Kult?
Her er konverteringen til EDF i gang. Merker først opp hva som skal skjæres bort. Så kutter vi bort slik at viftehuset får plass.
For å forsterke festet har jeg limt 2mm karbonplater til depronen både over og under. Vifta er skrudd fast med fire skruer. Sånn - her er det klart til testing.
Vifta synes så vidt.
Det ble ganske raskt klart at plasseringa av vifta gjorde at tyngdepunktet kom alt for langt bak. Skulle jeg kompensere for dette måtte jeg legge alt for mye vekt foran, så jeg droppet det til fordel for det ordinære pusher-oppsettet. Da fungerte modellen helt strålende. EDF-planen er imidlertid ikke glemt - etterhvert skal jeg nok bygge ommodellen til vifte. Det har ikke blitt mange turene med flyet, det viser seg at det tåler lite. Det må buklandes og da har ting hatt en tendens til å ramle av/knekke. Her er en video fra jomfruturen. Prøvde å lage understell på den, men det var ikke noe suksess. Prøvde også å lage en rampe for å skyte den ut med strikk, heller ikke noe suksess. Har nå laget en propellbeskytter av aluminium som forhåpentligvis skal berge propellen og motorfestet ved landing.  Den er morsom å fly, kan fly utrolig sakte, men om jeg prøver å dra på fart så har den en tendes til å få flutter på halevingene. Dette er pga. festemåten som gjør dem veldig "løse". Pga den lave vekten vil ikke flyets vekt ha noe særlig effekt ved stup, dermed må en ha full gass for å få opp farten. Det kommer nok flere synspunkter på flyet etterhvert som jeg får flydd mere med det. Artig er det i alle fall!