PPL-A – Blokk A

Intro-tur – 11.3.2009
Min første tur opp i skolesammenheng var en såkalt “Intro-tur”. Hensikten med denne turen er å få prøve hvordan det er å sitte i et småfly, få prøve å fly selv, og å bli kjent med området vi skal trene i.
Instruktør Aleksander Ekeland hadde booket LN-DAG – en Cessna 172 – hele dagen, så planen var å ta flere turer denne dagen. Værmeldingene var strålende. Reiste hjemmefra klokka 05.00 for å nå første ferga 05:45. Det gikk greit. Men da jeg nådde Ølen kjørte jeg rett inn i tåka! Det lå et tjukt tåkedekke over hele Nord-Rogaland viste deg seg. Det var så ille at fergene over Boknafjorden også ble forsinket. Jeg satt i fergekøen og så ikke sjøen fra der jeg satt pga. tåka. Så da ble jeg forsinket til første time, men det viste seg jo å ikke spille så stor rolle siden det ikke var forhold til å fly uansett.

Kom omsider fram til klubb-huset med god hjelp av GPS’en i bilen. Der tok Aleksander i mot meg og viste meg rundt i huset. Så satt vi oss ned og gikk gjennom en del papirer som må til i forkant av å bli elev. Etter kontorarbeidet tok vi så en briefing på flyets papirer samt kart over området. Nå så det ut til at tåke skulle lette, så vi vi tok med oss utstyret ut og gikk bort til flyet. Vi foretok en DI (daglig inspeksjon) og jeg gikk da gjennom sjekklista til flyet mens Aleksander fortalte meg og viste meg hva jeg skulle sjekke. Så dyttet vi flyet bort til fuel-anlegget hvor jeg måtte fylle opp tankene.

Så var vi klare – jeg fikk sitte i venstre-setet, og synes det var litt kult :-). Jeg fikk starte flyet, foreta motortest og egentlig alt som skulle gjøres fram til vi var klare til å taxe. Aleksander tok seg heldigvis av radiokommunikasjonen og taxet flyet til RW36. Så fikk vi beskjed om å “Line up and hold” og vi sto med ett ute på stripa klare til takeoff! Aleksander sa at jeg skulle få ta av selv, han skulle bare styre pedalene. Jeg fikk litt instruksjon i hva jeg skulle gjøre, så bar det avgårde. Takeoff gikk helt greit, og på få strakser var i oppe i 1000 fot og så utover et solfylt Jær-landskap. Vi fløy så sørover mens jeg ble vist de ulike meldepunktene denne vegen før vi entret treningsområde “Orre”. Her fikk jeg ta noen 360-svinger mens jeg skulle holde jevn høyde (1000 fot). Det gikk stort sett greit, men merket at jeg fokuserte alt for mye på instrumentene og alt for lite på omgivelsene. Det gikk bedre de neste gangene. Prøvde både venstre- og høyre-svinger. Så steg vi til 2000 fot pga. trafikk i nærheten. Tåka lå hele tida truende over sjøen, og etter en stund meldte Sola at tåka seg inn over flyplassen igjen. Vi snudde da og fløy nordover langs kysten for å se på de andre meldepunktene samt treningsområde “Tau”. Her var det ikke mye å se, siden tåka lå tjukk over landskapet. Men GPS’en fortalte oss at vi var over rett punkt, så dermed endret vi kurs til neste. Jeg måtte passe på å holde flyet på 1000 fot hele vegen, det gikk greit. Til sist passerte vi Sandnes og svingte inn mot Sola for landing. Selve landinga tok Aleksander seg av naturligvis, og vel fornøyd parkerte vi og fortøyet flyet før vi gikk inn for å fylle ut enda flere papirer og ta en debriefing.

Dette var ikke en del av skoleprogrammet, men jeg får godskrevet 55 minutters flyging og har fått min første entry i loggboka!

Vegen hjem var preget av samme tåkehav som vegen nedover. Alt gikk som sirup av trafikk, fergene var forsinka og jeg rakk ikke årsmøtet i Folgefonn RC-klubb engang! Men sånn er det bare – været er det ikke mye en kan gjøre noe med. En må bare leve med det. Det blir nok mange slike “vær-opplevelser” framover tipper jeg. Stay tuned!

ppl-a0
Blokk A – Grunnleggende manøvre

A1 – leksjon 1 – 29.03.2009: Første leksjon

This is it. Nå er det alvor. Ikke at det ikke har vært alvorlig nok det jeg har gjort til nå, dette med teorien, men fra nå av skal jeg da faktisk lære å beherske flyet i sitt rette element. Aleksander instruktør hadde booket fly mellom 0700 og 1100 søndag morgen, så da reiste jeg nedover lørdag ettermiddag og overnattet slik at jeg kunne være på Sola litt før klokka 7. Været var heldigvis strålende så denne gangen skulle ikke det stoppe oss.

Siden vi hadde gått så grundig gjennom flyet, dokumenter osv. på intro-turen var det bare å gå rett på DI’en. Etter å ha drenert tankene (til flyet!) dyttet vi det til fuel-anlegget. Mens Aleksander fylte opp flyet tok jeg DI’en. Mens vi gjorde oss klar var det en annen elev som skulle ha en solo-navigasjonstur til Bergen. Ikke fritt for at jeg misunte han for hvor langt han var kommet! Men det blir min tur også om en stund trøster jeg meg med. En annen fyr skulle fly til Trondheim, en tur på ca. 3,5 time trodde han. Han skulle visst fly straka vegen men vi hørte på radioen litt senere at han møtte på skyer så han valgte sikkert en annen veg. Tenk det – jeg skulle nå drive og fly rundt i Stavanger-området, for så å sette meg i bilen og kjøre hjem, for så å ta hurtigbåten til Flesland, for så å ta fly opp til Trondheim. Jeg sa til Torill litt senere på dagen at jeg skulle jo bare ha haiket med han som skulle oppover 🙂

Denne gangen fikk jeg prate litt på radioen med Sola Tower. Sola Ground hadde ikke stått opp ennå, og vi ville ikke vekke dem… Sola Tower var imidlertid blide og hyggelige og morgenfugler som få, så med god hjelp fra Aleksander fikk jeg sagt det som skulle sies. Jeg skulle også taxe i dag, noe som var en ny opplevelse. Det gikk stort sett greit, bare jeg husket på at jeg ikke svinger flyet på bakken med rattet – men med pedalene. Og så var det litt krøkkete å venne seg til at gassen går av når jeg trekker den ut, i hvertfall når jeg samtidig skal passe på alle andre ting. Men det kommer seg nok – trøsten fra Aleksander var at dette skjer med de aller fleste i starten.

Så var det line up på bane 18 (det var ikke noe vind), og full fart. Jeg tok av selv denne gangen, brukte pedaler og klarte å holde flyet sånn nogenlunde på senterstripa. Jeg tror i hvertfall ikke at Aleksander hjalp til… Vi svingte så 180 grader mot Tau treningsområde hvor vi skulle holde oss denne leksjonen. Oppdraget besto i å fly med jevn høyde, stige, synke, svinge høyre, svinge venstre (og passe på høyden ja!), stige med jevn fart og flate ut på 2000 fot, synke med jevn fart og flate ut på 1500 fot, holde kursen, se ut, se ut, se ut, jada – det var lett å glemme å kikke ut når jeg skulle fly. Øynene var limt til instrumentene en god stund. Men så gjorde Aleksander noen magiske besvergelser og med ett så jeg lyset og oppdaget at det faktisk gikk an å fly ved å bruke øynene og horisonten og andre referansepunkter utvendig! Øvelse gjør mester, heldigvis er det mange timer igjen å øve på. Etter mye karusell-kjøring toppa vi “heile driden” med å ta en steep turn (45 grader). Det gikk overraskende bra om jeg skal si det selv. Klarte da å holde høyden sånn nogenlunde. Så var tiden plutselig gått fra oss og vi satte kursen hjem til Sola igjen og fikk klarering til å lande på bane 18. Jeg fikk nesten lande flyet, dvs. Aleksander snakket meg ned mens han holdt en vaktsom hånd på rattet og passet på pedalene litt bedre enn jeg gjorde. Selve landinga tok han seg av – men det var moro å få prøve seg på dette også så tidlig. Her ser jeg klart hvor svak en simulator er i forhold til virkeligheten. Nå kan jeg jo se til alle kanter og orientere meg mot stripa. I simulatoren er dette mye mer tungvint.

Vi takset tilbake til P13 som er parkeringsområdet til flyklubben, parkerte flyet og tok en liten pause i klubbhuset.

Sola skinner om kapp med piloten - eller er det omvendt?
Sola skinner om kapp med piloten – eller er det omvendt?

A2 – leksjon 2 – 29.03.2009:

…og andre leksjon samme dag!

En liten pause i klubbhuset, debriefing av hva som var bra og hva som var mindre bra i leksjon A1, så bar det ut igjen. Heldigvis var Aleksander og jeg enige i hva som var mindre bra fra A1, så jeg vet hva jeg må fokusere på. Se ut!

Denne gangen fikk vi take-off clearance for bane 29 siden det hadde blitt en liten trekk. Metar sa 2 kts vind. Det var såvidt det var litt liv i vindpølsa. Vi måtte dermed taxe ganske langt avgårde, så da fikk jeg litt mer trening på å IKKE styre med rattet. Det gikk ganske bra. Vi delte på radio-pratet, dvs. jeg sa de enkle tingene med Aleksander som sufflør, så tok han seg av det mer kompliserte. Vi linet opp på 29 og så var det bare å gi gass. Jeg tok av helt selv nå, og det gikk da rett så greit. Driftet litt til venstre under climb-outen pga. vinden så Aleksander ba meg legge meg litt mot vinden. Dette er gøy!

Denne leksjonen skulle foregå i Orre treningsområde, så da var det å sette kursen sydover via Vigdel og Reve. Jeg meldte posisjonene på radio, og fikk ved passering Reve beskjed om å switche til Sola Radar, så da fikk jeg prøvd det også. Leksjonen denne gangen var en videreføring av A1. Det var sving med jevn høyde begge veger. Så begynte moroa med stigende svinger, synkende svinger, flate ut midt i synkende/stigende sving og samtidig holde svingen (mens høyden da skulle være konstant), jevne overganger mellom stig og synk, steep turns igjen (kjempegøy!!) osv. Til slutt fikk jeg prøve meg på en 60 graders bank hvor jeg skulle holde 2000 fot. Å du hendelse (som de sier her jeg bor)…. før jeg visste ordet av det hadde jeg dalt til 1500 fot og Aleksander overtok. Her måtte det krefter til for å holde flyet på jevn høyde! Et par forsøk til så fikk jeg det til. Måtte bruke mye krefter på å dra rattet til meg for å klare å holde høyden. Og passe på horisonten, krengevinkelen, høyden, og hodet. For her snurret det fort! Dette var en artig opplevelse.

Plutselig var tida gått fra oss igjen og vi måtte returnere til Sola. Kjente at jeg var skikkelig varm og svett etter alle disse øvelsene. Hendene var stive etter å ha krampeholdt i rattet under de siste svingene, og jeg må ha bitt tenna godt sammen, da jeg merket at kjevene var slitne. Hehe! Vi fikk klarering til bane 36 og vi fulgte samme prosedyre som sist. Aleksander sa hva jeg skulle gjøre mens han hele tiden passet på kontrollene. Denne gangen var det en liten trekk fra venstre så jeg måtte da passe på å ta hensyn til dette. Vel nede takset vi til P13 og parkerte flyet. Debriefingen var grei, vi var enige om det som var bra og mindre bra, men alt i alt var det mye positivt. Aleksander er en flink instruktør, så dette ser veldig bra ut framover. Nå blir det en måneds pause da Aleksander skal på ferie og jeg blir litt opptatt. Men jeg kommer plutselig tilbake…
"Sola Tower - good morning - this is Lima November November Foxtrot Whiskey."

“Sola Tower – good morning – this is Lima November November Foxtrot Whiskey.”

A3 – leksjon 3 – 25.4.2009: Litt rusten…

Etter litt fram og tilbake med fly som var utfløyet på tid og satt til inspeksjon, opptatte fly, ledige fly osv. fikk Aleksander booket inn fly både lørdag og søndag. Lørdag ettermiddag var første tur, så jeg dro hjemmefra etter frokost og tok det med ro sørover. Værmeldingene lovet flott vær på lørdagen, og brukbart på søndag.

Vi overtok flyet direkte fra forrige pilot – en elev på solotur. Jeg tok en utvendig sjekk på flyet, og så tanket vi opp fulle tanker. Planen var å fly til Tau og repetere litt fra forrige gang samt prøve på sakteflyging. Denne gangen fikk jeg ta mer av radiokommunikasjonen og det gikk ganske bra. Jeg har kjøpt eget headsett med aktiv demping, skal si det ble lettere å høre instruktøren og LTT! Har også kjøpt meg knebrett (hvorfor heter det knebrett – det festes jo ikke på kneet men på låret. Lårbrett burde det hete…) og samtlige kart over sør-Norge, så jeg er klar til å dra på tur!

I dag var det litt sidevind, dette kombinert med at jeg var veldig rusten etter 4 ukers pause, gjorde at takeoff ble så som så. Det ble veldig opp-og-ned og vingling, men vi kom da oss opp til 1000 fot og jeg fikk etter en del justeringer stabilisert flyet på høyden. Det var en del turbulens så det ble litt humping. Det var en del trafikk i lufta også, så vi fikk flere ganger beskjed fra LTT om å holde utkikk etter andre fartøy, så det var også en ny utfordring oppi alt det andre.

Vi startet med litt repetisjon på stig og synk, stigende svinger, synkende svinger og steep turns. Etterhvert fikk jeg følelsen tilbake merket jeg, så det gikk bedre og bedre. Nytt moment denne gangen var slow flight – sakteflyging. Trekk av motor og hold jevn høyde i 70 knop både rett frem og i sving. Det var ikke så veldig vanskelig egentlig, men jeg slet endel med å holde høyden rett. Venner meg ikke til tregheten i flyet når jeg justerer throttle. Men det gikk bedre og bedre heldigvis. Kjente at jeg ble ganske sliten, så det var deilig å sette kursen tilbake mot Sola for en pause.

A4 – leksjon 4 – 25.4.2009: Steiling og sakteflyging

Pga. at andre skulle ha flyet etter oss ble det bare en strekk på bakken og litt luft før det bar opp igjen. Denne gangen gikk det meste greit. Takeoff var mye bedre enn sist. Fikk noen gode tips fra Aleksander som hjalp godt på. Vel plassert i Tau treningsområde igjen (Orre var opptatt) skulle vi prøve på flyging med flaps, mer slow flight og ikke minst steiling rett fram. Alt dette var relativt greie øvelser, men naturlig nok var de første forsøkene mine ikke akkurat vellykket. Første gang jeg satte ut flaps steg jeg 200 fot på få sekunder. Glemte å trykke stikka godt nok fram. Første forsøk på å ta ut fra steiling var også vel dramatisk syntes jeg, da jeg dyttet nesa alt for langt fram og med ett så jeg rett ned i sjøen under oss. Kjente et sug i magen før Aleksander rettet opp flyet og ba meg dytte nesa litt mindre ned neste gang :-). Men etterhvert gikk det også greit. Ble veldig overrasket over hvor lite stallen føltes på flyet.

Det ble også en del øvelser med slow flight i sving (maks 15 graders bank-angle) og sving med fulle flaps (maks 10 graders bank). Med fulle flaps klarte ikke flyet å komme over 60 knop rett fram! Her er det snakk om drag. Vi avsluttet leksjonen med en perfekt steep turn – kjente selv at jeg hadde full kontroll på denne øvelsen. Har også blitt flinkere til å se ut føler jeg og observere rundt flyet. Det kommer seg stadig…

Det var en del sidevind så jeg tror Aleksander egentlig gjorde mesteparen av landinga selv om jeg satt med hendene på stikka og ror. Han er flink til å “prate meg ned” så jeg prøver å plukke opp det han gjør, og forhåpentligvis så lærer jeg etterhvert. Da vi parkerte flyet denne gangen var jeg mye mindre sliten enn etter forrige leksjon. Kunne gjerne tatt enda en tur, men det får bli i morgen – om været og utstyret spiller på lag. Nå får jeg prøve å få meg litt søvn på hotellet. Skal ikke fly før klokka 14, så da kan jeg sove litt frampå i morgen og ta det med ro. Deilig…

Her står flyet godt tjoret i vinden. Det blåste friskt denne helga!
Her står flyet godt tjoret i vinden. Det blåste friskt denne helga!

A5 – leksjon 5 – 26.4.2009: Mer steiling og min første landing!

Våknet frisk og uthvilt på hotellet søndags morgen – før klokka 9 faktisk. Var spent på været, og lå og lyttet til om det var regn. Neida, men det var da noen andre merkelige lyder utenfor. Kikket ut av vinduet. Joda – et par småunger koste seg på rullebrett på parkeringsplassen rett utenfor vinduene til hotellet – før klokka 9 om morgenen på en søndag! Jaja – jeg var nå uthvilt jeg da :-).
Tok en lang frokost, og dro fra hotellet klokka 12. Kjørte rett til flyklubben og begynte å forberede meg. Leste Notam, vær osv., sjekket fartøydokumentene og alt som skal til. Denne dagen var det tydeligvis mye trafikk på Sola. Bl.a. hadde Lufttransport et nytt ambulansefly – gult og fint – som de drev og trente med. Det tok av og landet støtt og stadig. Mye annen småfly- og helikoptertrafikk var det også. Og sannelig kom det ikke en canard trillende forbi! Det “bor” en Rutan 74 Defiant på Sola (LN-DDD). Dette er jo “storebroren” til Cozy’en som jeg bygger. Må prøve å få kontakt med eieren en dag slik at jeg får se på flyet! Artig var det i hvert fall.

Vel vel – så var det dagens oppgaver da. I dag skulle vi fortsette med slow-flight og stall med og uten flaps. Aleksander lar meg ta mer og mer ansvar nå så jeg får prate mer og mer i radioen. Godt å ha han som backup – det er ikke alltid jeg helt får med meg det som sies. Vi tok turen til Orre denne gangen. Takeoff var litt dirty, kom opp med for høy nese og presset nesa ned igjen for å søke 80 knop. Dyttet nesa for brutalt ned så Aleksander skvatt borti høyresetet. Han våknet i hvertfall… skal ikke gjøre det mer – trur eg. Nuvel – vi reiste straka vegen via Vigdel og Reve og begynte å kose oss med steep turns som først gikk helt r**a før de satt bra, og så var det slow flights og stalls. Ikke mye å si egentlig enn at det gikk brukbart etterhvert.
Da timen var over tok vi kursen langs kysten tilbake da det var kommet et annet skolefly inn i treningsområdet. Vi ble klarert right downwind runway 18. Jeg ble bedt om å fly mot Solastrand og legge flyet parallelt med rullebanen. Så var det standard prosedyre, throtlet ned til 1500 RPM og holdt 1000 fot. Da vi passerte keypoint fikk jeg beskjed om å descende i 80kts og holde 80 hele vegen inn pga. sterkt motvind. Svingte inn på base og så på finalen etter som Aleksander instruerte meg. Siktet meg inn på numrene, prøvde å holde flyet level og styrte med sideror. Måtte gi på litt da vi var litt lavt, så var vi over numrene og flyet gled et stykke og var nede på banen. Bremset rolig og rullet av på taxiway A1. “Gratulerer” sa Aleksander – du har hatt din første selvstendige landing. “HÆ????” tenkte jeg. Jeg var overbevist om at Aleksander kontrollerte på sin side, men det gjorde han visst ikke. Men han hadde nok 110% kontroll likevel :-). Vi parkerte flyet ved Run-up-area slik at det var kjapt å starte opp til neste tur, sikret flyet og gikk inn for en debrief.

Rutan 74 Defiant LN-DDD. En to motors (push-pull) selvbygd canard. Knipset på Stavanger Lufthavn Sola (ENZV) 26.04.2009
Rutan 74 Defiant LN-DDD. En to motors (push-pull) selvbygd canard. Knipset på Stavanger Lufthavn Sola (ENZV) 26.04.2009

A6 – leksjon 6 – 26.4.2009: Steiling i sving – og masse trafikk i lufta!

Denne turen skulle gå til Tau for mer trening på stall – denne gangen i sving. Det blåste like friskt, men det sto omtrent rett på rullebanen så takeoff gikk greit. Denne gangen gikk det bedre. Vi fikk klarering til right-turn mot Vigdel selv om vi forventet left-turn mot Forus. Det var pga. et lege- helikopter som opererte øst for Sola. Da vi kom til Vigdel og skulle svinge nordover fikk vi kontrabeskjed om at vi kunne få dra rett øst mot Forus likevel og krysse over flyplassen. Så da fløy vi rett over Sola gitt…

Øvelsene med steiling i sving var jeg litt spent på. Det er fryktelig mye å passe på her – en skal på 2 sekunder få nesa ned, full throttle, av med forgasservarme, flyet level, flaps til 10 grader, opp med nesa, av med flaps. Og alt dette uten å miste særlig med høyde. Men det gikk greit egentlig. Vi drev på med dette både til høyre og venstre en stund. Så var det litt mer steep-turn før vi kosefløy oss tilbake til Sola igjen. Vi fikk beskjed om å holde over Forus pga. en innkommende liten snerten Citation business-Jet som kom inn på final før oss. Artig var det også å høre på all praten på radioen mellom alle flyene som opererte og tårnet. Litt ok å konstatere at sannelig så gjør de feil på radioen disse karene også! Vi ble klarert til å lande, denne gangen tok Aleksander seg av dette siden vi kom rett etter jet’en. Det var fare for wake-turbulence så han satte ned flyet godt inne på rullebanen. Smooth – selvsagt. Så fikk vi beskjed om å backtracke tilbake til A1 og da var det min jobb. Vi parkerte og sikret på samme plass som sist. Debrief gikk veldig greit, nå gjenstår det bare en time før jeg skal ha en progresjonssjekk med skolesjefen. Dette går jo strålende føler jeg – framdriften er i alle fall god synes jeg.
A7 – leksjon 7 – 2.5.2009: Repetisjonsøvelse

Ny helg – nye muligheter!
Været denne helga var litt usikkert, men vi ble enige om å ta en sjekk fredags kveld slik at jeg kunne avbestille hotell om det ikke gikk. Fly var booket fra klokka 18-22, så meningen var å få et par turer lørdag kveld, så et par på søndag. Været så flott ut det etterhvert, grått fra morgenen av men oppklaring fra ca. kl. 1400. Så jeg tok ut i 12-tida hjemmefra og var på Sola ca. kl. 1700 etter å ha rukket en handlerunde både for Torill og meg selv.

Vi hadde LN-NFJ denne gangen, den tredje Cesnaen jeg flyr på 8 ganger. Kjekt! Flyet var nyvasket og rent og pent, ryddig og fint inni så her lå alt til rette for en fin tur. Været klarnet opp, litt “dotter” her og der men ikke noe problem. Jeg fikk velge plass denne gangen så da valgte jeg Orre.
I denne leksjonen skulle vi repetere alt fra tidligere leksjoner. Dermed ble det steep-turns, sakteflyging og stalls i alle konfigurasjoner. Denne gangen satt alle øvelsene helt som de skulle, og både lærer og elev var fornøyd da vi satt kursen tilbake til Sola. På veg tilbake fikk jeg også prøve meg på side-slip, en spesiell øvelse som egentlig var ganske lett og litt morsom. Her flyr vi helt på skrå med stor gjennomsynk…

Nydelig vær denne helga også! Her fra Mortavika mot Arsvågen.
Nydelig vær denne helga også! Her fra Mortavika mot Arsvågen.

A8 – leksjon 8 – 31.5.2009: Progresjonssjekk Blokk A

Progresjonssjekken ble tatt litt utenom skjema. Siden den skal taes med en annen enn instruktøren, måtte det klaffe med alle involverte parter. Dermed ble denne leksjonen tatt etter at jeg var kommet i gang med B-blokken. Instruktør denne gangen var Pål Overland, en hyggelig kar med bakgrunn som helikopter-pilot i Forsvaret og sivilt. I prog-sjekken skal jeg vise hva jeg har lært til nå, alt fra det som skjer før selve flyturen inne på briefing-rommet, til vi er ferdige og flyet er parkert. Tiden i lufta var en regelrett repetisjon av leksjonene A1-A7 og det gikk helt greit. Vi fikk gjort unna det meste inntil vi begynte på steile-øvelsene. Da kreves det en høyde på 3000 fot. Etter et par øvelser fikk vi beskjed fra ATC om å ikke operere over 2000 fot pga. annen trafikk. Dermed kunne vi ikke ta alle øvelsene. Men Pål laget et opplegg som gikk på at vi simulerte steiling – men satt en grense på 60Mph som da skulle være farten for steiling. Når hastigheten hadde sunket til denne hastigheten skulle jeg ta en recovery som for en normal steiling. Det gikk helt greit. Alt i alt gikk prog-sjekken greit og vi gikk umiddelbart over på en ny leksjon uten å lande – B5 ble neste leksjon denne dagen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *