PPL-A – Mørkeutsjekk

2011/2012: Mørkeutsjekk

Så – hva har jeg så gjort etter at jeg fikk lappen? Ikke så mye egentlig. Noen turer har det blitt. Målet mitt var minst én tur i måneden for å holde kunnskapene sånn nogenlunde i hevd men dessverre har det ikke blitt helt slik. Det lengstge oppholdet jeg har hatt var på 79 dager. Ellers har det variert mellom 6 dager og 73 dager. Totalt har jeg kun fløyet 15 timer, så det er ikke så mye å skryte av. Men jeg har skiftet jobb og dermed havnet mye nærmere Sola, så nå ser det lysere ut. Har forøvrig nådd en del av målene jeg satte meg. Jeg har tatt utsjekk på G1000-maskin (Cessna 172) både i Bergen og på Sola. Jeg har hatt klubbutsjekk i Bergen og har dermed fløyet litt der også. Jeg har også tatt utsjekk på Piper PA28 så nå har jeg litt flere muligheter for å leie fly. Til sist har jeg begynt på mørkeutsjekken – tenkte å skrive litt om akkurat det her.

På finalen RW18 på Sola en sen kveldsstund (simulatorbilde - men veldig likt!)
På finalen RW18 på Sola en sen kveldsstund (simulatorbilde – men veldig likt!)

Mørkeutsjekken følger et fastsatt program fra NLF og går over 7 timer hvis du (som jeg) har et JAR-FCL-sertifikat. Har du det gamle PPL-beviset trenger du 3 timer til med instrumentflyging. Disse timene inngår i JAR-FCL derfor slipper vi det. Programmet er dermed slik:

Leksjon 1 (21.2.2011): Instrumentflyging – 1t 30min

Veldig grei tur. Å fly på instrumenter synes jeg er veldig enkelt, en må bare stole 110% på instruktøren at han har oversikten ut av cockpit. Ellers er det bare å putre avgårde.

Leksjon 2 (2.3.2011): Landingsrunder – 1t

Denne leksjonen var litt “juks” da det pga. lavt skydekke (skybase på 1200 fot) omtrent ble dagslys rundt Sola. et er masse lys på bakken, bl.a. en del drivhus som sender lyset rett opp i skyene, og disse reflekterte det så tilbake så direkte mørkt var det definitivt ikke. Fikk imidlertid en holding over sjøen (Flatholmen). Det var straks mye vanskeligere, for her var det stappmørkt og ikke mye referanser å forholde seg til.
Det å lande var uproblematisk, det er jo masse av lys på rullebanen som rettleder meg. Landet både med og uten landingslys for å se hvordan det så ut.

Leksjon 3 (16.3.2011): Landingsrunder – 1t

Turen denne kvelden var litt mer utfordrende da det blåste temmelig friskt! Det var vind fra sørøst, noe som ikke er veldig behagelig rundt Sola. Vi tok først litt airwork ved Orre, og fra 1000 fot til 2000 fot gynget det så voldsomt at det var ubehagelig. Dessuten blåste vi nordover så vi måtte passe godt på at vi ikke blåste inn i kontrollsonen. Det var 46knop vind fra sørøst oppe i 2000 fots høyde. Jeg var litt skeptisk til å trene landingsrunder må jeg si med de forholdene. Det var sidevind og veldig turbulent, men instruktøren min (Livar Hole) mente vi fikk prøve og se hvordan det gikk. Det viste seg at under 1000 fot var det stabil luft og ikke noe turbulent i det hele tatt. Det ble dermed 10 landinger denne turen, inkl. et par med motorkutt. På det verste ble det meldt 23 knops sidevind fra 120 grader, så da fikk vi heller lande på bane 11 i stedet. Dermed fikk jeg teste å lande på bane uten senterstripe. Det gikk også veldig greit. Fikk også brushet opp sidevindslandinger til gangs! Livar lærte meg en ny teknikk med crab helt til vi lå over numrene, så over i sideslip og ned på banen. Veldig enkelt og mer behagelig enn å sideslippe slik jeg har gjort fram til nå.

Leksjon 4 (29.3.2011): Navigasjonstur – 1t 30min

Endelig en kveld hvor vær og vind var på min side. CAVOK og jevn vind fra nordvest ga flotte forhold.
Vi tok av kl 2105 nordøstover mot Stavanger. Så svingte vi østover og fulgte Høgsfjorden sørøst mot Dirdal som er første sjekkpunkt.
Jeg hadde på forhånd planlagt ruta i detalj hvor jeg hadde lagt inn VOR-radialene på hvert sjekkpunkt med avstander, samt noen sjekkpunkter underveis for å holde kontroll med avdrift. Bruker da både Sola VOR og Karmøy VOR samt at jeg bruker DME aktivt hele vegen. LN-JAL som jeg fløy har ikke en vanlig GPS, så den brukte jeg ikke. I stedet hadde instruktør Livar med en egen GPS som vi brukte for å verifisere at mine peilinger var korrekte.
Fra Dirdal svingte vi til en nordøstlig kurs som førte oss rett over Lysebotn videre mot Svartevann. Her er vi midt over “hostile terrain” så det er viktig å ha nok høyde og fokusere på sikkerheten. Det er temmelig mørkt, men vi kunne skimte konturer i terrenget pga. at det lå snø i fjellene. Vel over Svartevann var det ny kurs i vestlig retning mot Haugesund. Her var det enkelt da vi så Kårstø med alle sine lys helt fra Svartevann. Å finne selve flyplassen i Haugesund var IKKE enkelt, men den dukket da opp etterhvert innimellom alle andre lys.
Etter T&G der satt vi kursen tilbake mot Sola via Skude og Kvitsøy. Landet kl. 2230. Var ganske sliten og svett etter turen, det tar på å konsentrere seg så intenst over så lang tid. Det var en interessant tur!

Jeg hadde på forhånd fløyet turen på simulator med to ulike instrumentoppsett, både med G1000 og vanlige instrumenter for å teste om mine beregninger stemte. Microsoft sin flightsim er uovertruffen til akkurat dette og alle peilinger, avstander og tider stemte på en prikk.

Da er det bare et par runder igjen før jeg er ferdig…
Men så skjer det som ofte skjer – når jeg har tid er flyene enten grounded eller været er ugunstig. Så dermed ble det ikke noe mer mørkeflyvning på denne siden av sommeren. Men det gjør ikke så mye, jeg tar det igjen til høsten.

Leksjon X1 (1.2.2012): Oppfrisking – 1t 25min

Og høst ble til vinter før jeg fikk startet opp igjen med mørkeprogrammet. Mye å gjøre på jobb kombinert med elendig vær og fly med snag utsatte dette prosjektet. Men endelig en kveld klaffet alt. Siden det var lenge siden jeg har fløyet så ville jeg ta en mørketur med Livar for å komme inn i ting igjen. Benyttet også dette til å ta den årlige klubb-PFT’en. Vi dro avgårde til Orre training-area hvor jeg fikk repetert litt basic ting som sakteflyging, stalls, uttak fra unormale stillinger og steep-turns. Veldig kjekt å ha litt repetisjon hvor jeg får tips og korrigeringer fra andre! Så dro vi tilbake til Sola og hadde noen T/G’s før vi ga oss. Ble litt holding pga. en del trafikk men sånn må man regne med. Dette var en god repetisjonsøkt!

Leksjon 5 (22.3.2012): Mørkeutsjekk – 1t 15min

Etter mange uker med dårlig vær var det endelig fullklaff på alle hold. I dag var det utsjekk med skolesjefen og så forhåpentligvis soloflyvning etterpå. Vi tok av 21:30 og foretok først en ILS-approach mot RW 11 som endte opp med en T&G på samme bane. Ble litt holding i forkant pga. mye innkommende trafikk men da fikk vi trent litt på å holde høyden når du ikke har en eneste referanse å forholde deg til annet enn instrumenter. Kan love at over havet er det bekmørkt! Så ble det et sett med landingsrunder på 36. Vinden var veldig gunstig, blåste jevnt fra 360 hele tiden. Det er utrolig lærerikt å terpe på landinger med en instruktør ved siden av. Det ble til slutt 10 landinger med x antall powercuts. Jeg prøver hele tiden å tenke over hva jeg gjør feil og suge til meg kommentarene fra instruktøren for å bli bedre. Etter 1:15 takket Leif av og ba meg ta 5 landingsrunder på egenhånd. Alt var med andre ord ok.

Leksjon 6 (22.3.2012): Soloflyging – 0t 35min

Siste post på programmet er altså soloflyging med 5 landinger. Litt utfordring denne kvelden med tanke på taxing fra P13 hvor flyene står parkert, da det var arbeid på deler av taxebanen og dermed måtte jeg taxe litt anderledes enn vanlig. Greit nok på Sola hvor jeg er kjent, men å taxe på en ukjent flyplass i mørke tror jeg er en større utfordring enn det å fly og lande i mørke.
Vel vel – landingsrundene gikk veldig greit de. Det var seint (tok av kl. 22:55) så trafikken hadde avtatt. Jeg var det eneste flyet som landet og tok av i den perioden jeg trente, så det var jo rene luksusen. Passe trøtt parkerte jeg flyet i 23:30-tida, ringte Leif og ga en rapport om at alt var OK. Vi avtalte å møtes til uka for å ta papirarbeidet. Dermed er jeg sertifisert for VFR Natt.

Jeg vil absolutt anbefale alle om å ta VFR Natt. Selv om dere ikke har tenkt å fly i mørket så er treningen utrolig nyttig. Veldig god repetisjon av det meste en har lært under PPL-løpet, spesielt var navigasjonsturen morsom! Og personlig synes jeg det er kjekt å fly med en instruktør, lærer alltid mange lure triks av disse som har 100- og 1000-vis av timer i lufta.