PPL-A – Radiobruk

Litt om radiobruk

Det jeg grudde meg aller mest til da jeg begynte dette løpet fram mot PPL var det som dreide seg om radio. Når jeg hørte de “proffe” pilotene som pratet med tårnet i et avsindig tempo, mer eller mindre utydelig, og i hvert fall temmelig uforståelig for meg, så jeg ikke særlig lyst på å måtte gjøre dette selv. Jeg fant flere steder på nettet hvor de overfører live-feeds fra diverse flyplasser, så jeg fikk et visst inntrykk av hvordan det hørtes ut. Og jeg ble ikke beroliget av det jeg hørte.

ppl-r1

Heldigvis er jo opplæringa lagt opp slik at en skal lære å krype før en skal gå, så også med radiobruken. Jeg startet i det små med å kalle opp tårnet, identifisere meg osv., og så tok instruktøren over der jeg datt av. Etter hvert lærte jeg meg de vanligste frasene og hva jeg kunne forvente meg av tilbakemeldinger og selvtilliten vokste fram gradvis inntil jeg ble litt for selvsikker, og trodde jeg visste hva tårnet hadde sagt, fordi jeg forventet å få en spesiell klarering. Men så viste det seg at klareringen avvek fra det jeg oppfattet som “normalt” og jeg holdt på å tabbe meg ut. Det er slikt en lærer av, og etter hvert har jeg lært at de ulike LTT-enhetene er våre venner og vil hjelpe oss alt de makter.

Alle gjør feil, både oss “ferskinger”, de som er erfarne, de proffe pilotene og sågar LTT-enheten. Jeg har på den korte tiden jeg tross alt har fløyet til nå opplevd feil fra alle hold. Det som da er viktig – spesielt hvis du selv gjør en feil – er å legge seg flat å korrigere, beklage og rette seg etter det LTT-enheten sier. Det har ingen hensikt å være arrogant eller å være flåsete (jeg har faktisk opplevd dette på radioen at en annen pilot som gjorde en feil, bare prøvde å blåse det vekk, noe LTT-enheten definitivt ikke satt pris på!). Det er vel så enkelt som å si: Vær grei og høflig mot LTT, og de er greie og høflige mot deg.
Fraseologien er viktig å lære seg, og det er viktig å ta det på engelsk. Men om du ikke forstår en klarering eller annen melding fra LTT, så SPØR, gjerne på norsk. LTT biter ikke, og de svarer på norsk når du spør på norsk. Jeg har opplevd noen ganger å få en mega-lang lekse fra LTT i samband med taxing, eller etter en touch & go. Ikke sjelden oppfatter jeg da bare halve meldinga før det går i surr. Er jeg på bakken pleier jeg å notere stikkord, spesielt taxebaner osv. Er jeg i avgangsfasen memorerer jeg det jeg klarer å huske, men så er det bare å trykke inn knappen og si “Say again”. Jeg har aldri opplevd noen sure tilbakemeldinger på dette. Innimellom har det skjedd at jeg da har fått en kortere melding tilbake og så en “disregard the last part”. Det har gjerne vært i samband med en avgang hvor det har vært trafikk i nærheten. Jeg får da for eksempel klarering til å klatre til 1000 fot, og så bare fortsette rett fram “until further advised”, samt at de da har kommet med et varsel om at det er trafikk der og der. Den siste biten har jeg da gjerne ikke mental kapasitet til å oppfatte der og da, så når jeg spør om de kan gjenta, så er trafikken allerede borte og dermed får jeg en “disregard”. En annen sak jeg har rotet med er hvorvidt jeg skal fly høyre eller venstre etter avgang. Dette er vanligvis ikke noe problem når en har en vanlig avgang, da er den mentale kapasiteten på topp, og slike ting sitter stort sett. Når jeg trener T/G i en helt time, blir jeg så sliten både mentalt og fysisk at den mentale kapasiteten reduseres betydelig. Spesielt på en travel flyplass hvor det er mye som skjer, så skjer det at en må veksle mellom høyre og venstre sving pga. annen trafikk. Har du da fløyet 5 left-circuits og så får beskjed om right-circuit neste gang er det fort gjort å glemme/overhøre dette. Igjen – er du da usikker – så trykk på knappen og spør “left og right circuit?”.

ppl-r2

Jeg har også vært usikker på prosedyrer ved landing på ukjente flyplasser. Hvor skal jeg taxe? Hvor er parkeringen? Flyplasskartet er selvsagt alfa og omega, men det er ikke alltid jeg finner det jeg er ute etter der. Da er det bare å si til LTT når du har fått taxe-klarering at du er ukjent på plassen, og om de kan hjelpe deg på rett kurs. Da går det greit, og alle blir fornøyd. For alle del – ikke kjør av gårde på taxebanene uten at du er 100% sikker på hvor du skal! Er du i tvil – spør om hjelp!

ppl-r3
Til sist vil jeg anbefale alle som satser på et flysertifikat om å kjøpe seg et skikkelig headset med aktiv støydemping. Det finnes mange ulike typer på markedet, selv valgte jeg et som prismessig ligger “midt på treet”. Forskjellen mellom et passivt og et aktivt headset er formidabel. Motorduren går over til en lun “brumming” når jeg slår på det aktive headsetet, og det er med ett mye lettere å høre det som blir sagt på radio. Tidligere slet jeg med å høre det som ble sagt, men etter at jeg kjøpte meg mitt eget headset ble det mye bedre! En annen ting er at du sitter med mikrofonen helt opp i munnen. Ikke så kjekt å tenke på at en hel del andre har “suttet” på samme mikrofonen som du selv nå har mot munnen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *