PPL-A – Simulatortrening

Verdien av simulatortrening på PC

Som jeg har nevnt en annen plass har jeg drevet med flysimulatorer på PC siden Microsoft kom ut med sin første utgave på 80-tallet. Det har vært veldig kjekt, og lærerikt på mange måter. Jeg hadde derfor stor tro på at dette skulle komme til nytte da jeg begynte med den praktiske flyge-treningen. Jeg kjøpte derfor stikke og pedalsett for å ha noe som lignet på det jeg bruker i Cessnaen.

Det første problemet jeg støter på er at PC’en bør være rimelig kraftig skal en ha noe sjanse til å få bra oppløsning på skjermen uten at bildet rykker og napper. Dette er jo et problem en kan investere seg ut av, eller en kan velge å gå ned på oppløsningen. Jeg valgte det siste. Det som imidlertid er det største problemet med en simulator på PC er at du helt og holdent mangler flyfølelsen der du sitter. En kan sette opp med force-feedback på stikka, og med vær og vind på simulatoren, men du sitter like fullt helt i ro i stolen og kjenner ikke noe sug i magen når turbulensen rister i flyet, eller føler G-kreftene når du tar en steep-turn. Dette gjorde at jeg etter kort tid solgte stikke og pedaler da jeg fant at jeg ikke hadde noe som helst bruk for det overhodet.

Et tredje problem er at utsynet ditt er veldig begrenset – igjen kan en investere i flere skjermer, tracking-software etc etc men da begynner det å bli vel kostbart synes jeg. Når du nærmer deg rullebanen og skal lande, kan du i et virkelig fly strekke hals og se over dashbordet, og samtidig ha sidesynet og få med seg ting som skjer på kantene. Dette var et stort handicap synes jeg når jeg satt meg ned med simulatoren etter å ha fløyet noen turer på ordentlig.

ppl-s1
Er det så ingen fordeler? Joda, det er det. Når du har fløyet en del simulator kjenner du deg lett igjen inne i flyet. C172 på simulatoren er veldig lik den som jeg fløy på ordentlig. Du kjenner igjen instrumenter, og du vet hvordan de virker. Radioprosedyrene i sim’en er ikke veldig lik de en opplever live – i hvert fall ikke i Norge. De stemmer kanskje bedre med forholdene i USA. Det som imidlertid er kjempebra er instrument-trening på sim. Her har en god mulighet til å trene på å bruke de ulike nav-hjelpemidlene en kommer borti under opplæringa. ILS, VOR og ADF er alle instrumenter jeg kjente godt til fra før, så det var ikke noe problem å bruke disse “live”. Men vær obs på at når en flyr live så kan du ikke bruke mange sekundene på å “dille” med disse instrumentene av gangen, her må en passe på flyet også. I en sim er det mye lettere, da flyet der er mye mer stabilt vanligvis.

De fleste radiofrekvenser i Norge stemmer i sim’en også. Du kan tune deg inn på VOR’en på Sola og det virker akkurat som på ordentlig.

Det som er veldig kjekt med FSX som jeg kjenner best til er at det finnes masse tilleggspakker som gjør at en får en enda mer virkelighetstro opplevelse. Det finnes en stor samling med norske flyplasser med fotorealistiske bilder av hangarer, tårn og annet materiell. Massevis er gratis (se http://www.flightsim.no) og det er mulig å kjøpe tillegg – f.eks. spesielle fly eller andre ting. Jeg har kjøpt en tilleggsmodul som gir en mer eller mindre autentisk G1000-cockpit. Dette vil jeg bruke for å øve meg litt før jeg tar en utsjekk på klubbens nye C172 med G1000. Til slike ting er sim’en helt fenomenal.

Til ren flygetrening ser jeg liten verdi av å bruke en slik simulator. Til det blir det for lite troverdig siden du helt mangler flyfølelse og det vide utsynet du har på ordentlig. Men til trening på prosedyrer rundt instrumentflyging og navigasjon er det et flott hjelpemiddel. Jeg har endt opp med å sette realisme-innstillingene slik at flykontrollene er på det letteste (dvs. minst realisme). Da kan jeg heller fokusere på navigering og instrumenter. Jeg har lagt opp en nav-tur fra Sola, via Lysebotn til Odda, Os og så ned igjen til Sola på papiret. Den fløy jeg en gang i sim’en hvor jeg la inn de vindene jeg hadde kalkulert med. Fløy med samme hastighet og i samme høyder og opplevde at det stemte veldig bra.

Her er til slutt noen skjermbilder fra FSX i en Cessna 172 med G1000-cockpit – på Sola.

Cleared for take-off RW36 på Sola

Cleared for take-off RW36 på Sola

På finalen RW18 på Sola en sen kveldsstund
På finalen RW18 på Sola en sen kveldsstund
På finalen RW18 på Sola sett innenfra
På finalen RW18 på Sola sett innenfra